درمان بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر چیست؟

درمان بیماری آلزایمر – آلزایمر یک بیماری مزمن مداوم است. علائم آن به تدریج ظاهر می شود و اثرات آن بر روی مغز تخریبی است. بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده زوال عقل است. زوال عقل درواقع شرایطی است که بعلت آسیب ها و بیماری های مختلف حافظه و تفکر و رفتار تحت تاثیر قرار میگیرد و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می شود.

طبق گزارش انجمن آلزایمر، بیماری آلزایمر 60 تا 80 درصد از موارد زوال عقل را تشکیل می دهد. هر کسی ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا شود، اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند. این شامل افراد بالای 65 سال و کسانی است که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند.

علل و عوامل خطر بیماری آلزایمر

سن: اکثر افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند 65 سال یا بیشتر سن دارند.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای نزدیک در خانواده به این بیماری مبتلا شده است، احتمال ابتلا شما به آن بیشتر می شود.

ژنتیک: ژن های خاصی با بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر به این معنی نیست که شما به بیماری آلزایمر مبتلا خواهید شد. این عوامل فقط ریسک شما را افزایش می دهد.

آلزایمر و ژنتیک

در حالی که هیچ علت قابل شناسایی برای آلزایمر وجود ندارد، ژنتیک ممکن است نقش کلیدی در این زمینه ایفا کند. یک ژن به طور خاص مورد توجه محققان است. آپولیپوپروتئین E    (APOE)ژنی است که با شروع علائم آلزایمر در افراد مسن مرتبط است.

آزمایش خون می تواند وجود این ژن را تعیین کند. به خاطر داشته باشید که حتی اگر فردی دارای این ژن باشد، ممکن است به آلزایمر مبتلا نشود. برعکس حتی ممکن است فردی به آلزایمر مبتلا شود و این ژن را نداشته باشد. در واقع در حال حاضر هیچ راهی برای تشخیص قطعی وجود ندارد.

علائم بیماری آلزایمر

همه افراد گهگاهی دچار فراموشی می شوند. اما افراد مبتلا به بیماری آلزایمر رفتارها و علائم خاصی را نشان می دهند که با گذشت زمان بدتر می شوند. این علائم شامل موارد زیر است:

• از دست دادن حافظه که بر فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد
  • مشکل در انجام کارهای روزمره
  • مشکلات در حل مسئله
  • مشکل در گفتار یا نوشتن
  • دچار سردرگمی در مورد زمان ها یا مکان ها می شوند
  • کاهش قضاوت
  • کاهش بهداشت فردی
  • تغییرات خلق و خو و شخصیت
  • کناره گیری از دوستان، خانواده و جامعه

مراحل آلزایمر

مرحله 1: در این مرحله هیچ علامتی وجود ندارد اما ممکن است تشخیص زودهنگام بر اساس سابقه خانوادگی وجود داشته باشد.

مرحله 2. اولین علائم ظاهر می شوند، مانند فراموشی.

مرحله 3: اختلالات جسمی و ذهنی خفیف ظاهر می شود، مانند کاهش حافظه و تمرکز. اینها ممکن است فقط توسط شخصی بسیار نزدیک به بیمار مورد توجه قرار گیرد.

مرحله 4: آلزایمر اغلب در این مرحله تشخیص داده می شود، اما هنوز خفیف در نظر گرفته می شود. از دست دادن حافظه و ناتوانی در انجام کارهای روزمره مشهود است.

مرحله 5: علائم متوسط ​​تا شدید پدیدار میشود و بیمار به کمک عزیزان یا مراقبین نیاز دارد.

مرحله 6: فرد مبتلا به آلزایمر برای کارهای اساسی مانند غذا خوردن و پوشیدن لباس به کمک نیاز دارد.

مرحله 7: این مرحله شدیدترین و آخرین مرحله آلزایمر است. ممکن است گفتار و حالات چهره از بین برود.

تشخیص بیماری آلزایمر

تنها راه قطعی برای تشخیص بیماری آلزایمر، بررسی بافت مغز، پس از مرگ است. اما پزشک می‌تواند با استفاده از شرح حال و معاینات و آزمایش‌ها برای ارزیابی توانایی‌های ذهنی، تشخیص زوال عقل و رد سایر شرایط استفاده کند.

تست های آلزایمر

.تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ((MRI)) : می تواند به شناسایی نشانگرهای کلیدی مانند التهاب، خونریزی و مشکلات ساختاری کمک کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) : به پزشک کمک می کند تا ویژگی های غیر طبیعی مغز شما را مشاهده کند.

اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET): تصاویر اسکن PET می تواند به پزشک شما در تشخیص تجمع پلاک کمک کند. پلاک یک ماده پروتئینی مرتبط با علائم آلزایمر است.

سایر آزمایش‌هایی که پزشک ممکن است انجام دهد شامل آزمایش خون برای بررسی ژن‌هایی است که ممکن است نشان‌دهنده خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

داروی آلزایمر

هیچ درمان شناخته شده ای برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. با این حال، پزشک شما می تواند داروها و سایر روش های درمانی را برای کمک به کاهش علائم و به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری توصیه کند.

برای آلزایمر زودرس تا متوسط، پزشک ممکن است داروهایی مانند دونپزیل (آریسپت) یا ریواستیگمین (اکسلون) را تجویز کند. این داروها می توانند به حفظ سطوح بالای استیل کولین در مغز شما کمک کنند. این یک نوع انتقال دهنده عصبی است که می تواند به حافظه شما کمک کند.

برای درمان آلزایمر متوسط ​​تا شدید، پزشک ممکن است دونپزیل (آریسپت) یا ممانتین (نامندا) را تجویز کند. ممانتین می تواند به جلوگیری از اثرات گلوتامات اضافی کمک کند. گلوتامات یک ماده شیمیایی مغز است که در بیماری آلزایمر به مقدار بیشتری آزاد می شود و به سلول های مغز آسیب می رساند.

پزشک شما همچنین ممکن است داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب یا داروهای ضد روان پریشی را برای کمک به درمان علائم مرتبط با آلزایمر توصیه کند.درمان بیماری آلزایمر

پیشگیری از آلزایمر

اقدام قطعی ای برای پیشگیری وجود ندارد اما تغییر شیوه زندگی کمک کننده می باشد.این اقدامات شامل:

• ترک سیگار
  • ورزش به طور منظم