سرگیجه و درمان آن

سرگیجه چیست ؟

سرگیجه و درمان آن  – سرگیجه درواقع حس کاذبی را ایجاد می کند که گویا شما یا اطرافتان در حال چرخش هستید. این حالت با سبکی سر متفاوت است.

علل

علل شایع سرگیجه عبارتند از: سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV)، عفونت، بیماری منیر و میگرن.

سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV):  شایع ترین علت سرگیجه است و یک حس سرگیجه شدید و کوتاه ایجاد می کند. این اپیزودها با تغییر سریع در حرکت سر، مانند ضربه به سر، ایجاد می شوند.

عفونت: عفونت ویروسی عصب دهلیزی، به نام نوریت دهلیزی، می تواند باعث سرگیجه شدید و طولانی شود.

مریضی منیر: هنگامی که مایع بیش از حد در گوش داخلی جمع می شود، می تواند باعث دوره های ناگهانی سرگیجه شود که چند ساعت طول می کشد.

میگرن: سرگیجه ناشی از میگرن می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

سرگیجه موضعی خوش خیم

اگرچه سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم می تواند آزاردهنده باشد، اما به ندرت جدی است مگر زمانی که احتمال افتادن را افزایش دهد.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• از دست دادن تعادل یا عدم ثبات

آیا استرس می تواند باعث سرگیجه شود؟

Dimitar Marinov ، می گوید که استرس می تواند سرگیجه را بدتر کند، اما به خودی خود این وضعیت را ایجاد نمی کند. او می گوید: «با این حال، استرس شدید می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد، که می تواند منجر به سرگیجه شود.

ایلان دانان، MD، M.Sc می گوید: شکایت اولیه ، سرگیجه ایست که معمولاً با حرکت سر بدتر می شود. اغلب توسط بیماران به عنوان یک احساس چرخش، با حرکت اتاق یا اشیاء اطراف آنها توصیف می شود.

علائم سرگیجه عبارتند از:

• افزایش تعریق

درمان سرگیجه

گزینه های درمانی برای سرگیجه کاملاً به علت زمینه ای بستگی دارد. برای تسکین علائم، درمان توانبخشی دهلیزی و همچنین داروهایی مانند مکلیزین موثر بوده است. مکلیزین یک آنتی هیستامین (گروهی از داروهایی است که برای درمان آلرژی استفاده می شود) است که در درمان سرگیجه ناشی از بیماری منیر موثر است.

با این حال، در افراد مسن، ممکن است منجر به سردرگمی یا حتی فراموشی شود. از داروهای ضد تهوع و استفراغ و مایع درمانی در افراد علامت دار میتوان استفاده کرد.

اگر علت سرگیجه، تومور یا ضایعات فضاگیر مغزی و عصبی باشند، با جراحی و برطرف کردن علت زمینه ای میتوان سرگیجه را درمان کرد.

منبع Health Line