کمر درد

کمردرد

کمردرد می تواند کاملاً ناتوان کننده و دردناک باشد، اما تقریباً در 90 درصد موارد، موقتی است و بدون هیچ اقدام درمانی ای بهبود می یابد. کمردرد زمانی مزمن در نظر گرفته می شود که بیش از 12 هفته ادامه داشته باشد. کمردردهای دوره ای و دردناک و تیر کشنده به اندام که با درمان های معمول بهبود نیابد ممکن است نیازمند درمان های تهاجمی تر باشد

علل شایع کمر درد

• رگ به رگ شدن و کشیدگی
  • آسیب تروماتیک
  • شکستگی
  • فتق دیسک
  • سیاتیک
  • تنگی کانال نخاعی کمری
  • آرتروز
  • اسکولیوز

علائم

درد کمر می تواند به باسن یا پاها تیر بکشد. درد می تواند تیز، مبهم، دردناک، سوزشی یا ترکیبی از همه اینها باشد. می تواند ثابت، متناوب یا مرتبط با فعالیت باشد.

تشخیص کمر درد

تشخیص توسط متخصص مغز و اعصاب بر اساس شرح حال، علائم، معاینه فیزیکی و نتایج مطالعات تشخیصی انجام می شود.

مطالعات تشخیصی ای که ممکن است پزشک درخواست کند:

• اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • دیسکوگرافی
  • الکترومیوگرافی (EMG)
  • مطالعات هدایت عصبی (NCS)
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • میلوگرام
  • بلوک انتخابی ریشه عصبی
  • اشعه ایکس

درمان کمر درد :

گزینه های درمانی شامل فیزیوتراپی، کاهش وزن، تزریق استروئید، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، طب سوزنی، توانبخشی و فعالیت محدود است. همه این گزینه های درمانی با هدف تسکین التهاب در پشت و تحریک ریشه های عصبی می باشد و در نهایت درمان جراحی تصیه میشود. پزشکان معمولاً چهار تا شش هفته درمان محافظه کارانه را قبل از شروع جراحی توصیه می کنند. پزشک می تواند معاینه عصبی را در مطب انجام دهد تا مشخص کند کدام ریشه عصبی تحریک شده است و سایر بیماری های جدی پزشکی را رد کند.

اگر کمردرد پس از یک آسیب اخیر – مانند تصادف رانندگی، سقوط یا آسیب ورزشی – رخ داد یا اگر علائم عصبی (بی حسی، ضعف، سوزن سوزن شدن یا اختلال عملکرد روده و مثانه) دارید یا اگر کمر درد پس از دو سه هفته بهتر نشد باید به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی جراحی لازم است؟

هنگامی که درمان محافظه کارانه برای کمردرد تسکین دهنده نمی باشد یا علائم عصبی بدتر یا شدید می شوند، ممکن است به جراحی نیاز باشد. کاندیدهای جراحی یکی از علائم زیر را دارند:

• کمردرد و پا دردی که فعالیت عادی را محدود می کند یا کیفیت زندگی را مختل می کند
  • نقایص عصبی پیشرونده مانند ضعف پا، بی حسی و…
  • از دست دادن عملکرد روده و مثانه
  • مشکل در ایستادن یا راه رفتن
  • عدم تاثیر دارو درمانی و فیزیوتراپی

فواید جراحی همیشه باید با دقت در مقابل خطرات آن سنجیده شود. اگرچه درصد زیادی از بیماران مبتلا به کمردرد پس از جراحی تسکین درد قابل توجهی را گزارش می‌کنند، اما تضمین نمی‌شود که جراحی  صد در صد کمک کند.

پیگیری

اگر کمردرد با درمان غیرجراحی و محافظه کارانه برطرف شود، احتمالاً پیگیری بر اساس نیاز یا در صورت بازگشت علائم انجام خواهد شد. اگر بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد، پیگیری برای هر نوع عمل متفاوت است و طبق دستور پزشک باید انجام شود.

منبع aans