درمان بیماری ام اس MS

دکتر درمان بیماری ام اس MS

درمان بیماری ام اس MS – مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مزمن است که سیستم عصبی مرکزی شما (CNS) را درگیر می کند. در بیماری ام اس ، سیستم ایمنی بدن شما به میلین ، که لایه محافظ اطراف فیبرهای عصبی است ، حمله می کند.

MS باعث التهاب و ضایعات موقت در سیستم عصبی می شود. همچنین می تواند منجر به ضایعات پایدار ناشی از بافت اسکار شود ، که باعث می شود مغز نتواند سیگنال ها را به بقیه بدن ارسال کند.

علائم بیماری ام اس چیست؟

افراد مبتلا به ام اس طیف وسیعی از علائم را تجربه می کنند. با توجه به ماهیت بیماری ، علائم در افراد مختلف بسیار متفاوت است. در ادامه برخی از رایج ترین علائم مرتبط با ام اس آمده است.

• خستگی: خستگی ناشی از ام اس می تواند انجام کارهای روزمره را برای بیمار سخت کند.
  • مشکل در راه رفتن (بی حسی در پاها، مشکل در تعادل، ضعف عضلانی، اسپاسم عضلانی، مشکل در بینایی)
  • مشکلات بینایی: مشکل بینایی معمولا جز اولین تظاهرات بیماری ام اس می باشد. مشکلات بینایی ممکن است یک یا هر دو چشم را درگیر کند. این مشکل ممکن است گذرا و تکرار شونده باشد یا به مرور بدتر و یا به طور کامل برطرف شوند.
  • برخی از مشکلات رایج بینایی مرتبط با MS عبارتند از: نوریت بینایی ، که می تواند باعث درد یا تاری دید در یک چشم شود، دوبینی، نیستاگموس یا حرکت غیر ارادی چشم ها، کوری
  • درد حاد یا مزمن
  • لرزش
  • مسائل شناختی شامل تمرکز ، حافظه و مشکل در گفتار
  • مشکل در جویدن و بلعیدن
  • مسائل مربوط به خواب
  • مشکلات کنترل مثانه

بیماری ام اس چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک در ابتدا شرح حال شما را می گیرد و معاینه کامل انجام می دهد. سپس آزمایشهای ضروری را با توجه به معاینه و شرح حال، جهت تشخیص قطعی درخواست میکند.

آزمایش تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسکن ام آر آی: استفاده از رنگ کنتراست با MRI به پزشک اجازه می دهد تا ضایعات فعال و غیر فعال را در سراسر مغز و نخاع تشخیص دهد.

توموگرافی منسجم نوری (OCT): در این آزمایش ، از لایه های عصبی پشت چشم شما عکس گرفته می شود تا نازک شدن اطراف عصب بینایی بررسی شود.

پونکسیون لومبار: این آزمایش می تواند به رد بیماری های عفونی کمک کند. همچنین می توان از آن برای مشاهده نوارهای الیگوکلونال (OCB) استفاده کرد ، که می تواند برای تشخیص MS استفاده شود.

آزمایش خون

آزمون پتانسیل های برانگیخته بصری (VEP): این آزمایش نیاز به تحریک مسیرهای عصبی برای تجزیه و تحلیل فعالیت الکتریکی در مغز شما دارد.

تشخیص ام اس مستلزم رد سایر شرایطی است که علائم مشابهی را ایجاد می کنند. بیماری لایم ، لوپوس و بیماری شوگرن چند نمونه از این بیماری ها هستند.

انواع بیماری ام اس MS

آشنایی با انواع ام اس

MS عودکننده-بهبود یابنده (RRMS)

شامل عودهای واضح بیماری به دنبال بهبودی است. در دوره های بهبودی ، علائم خفیف یا غایب هستند و پیشرفت خفیف تا متوسط ​​بیماری وجود دارد.

RRMS رایج ترین شکل MS است و طبق NMSS حدود 85 درصد از کل موارد را شامل می شود. اگر بیش از یک ضایعه یا باند الیگوکلونال مثبت (OCB) در مایع نخاعی شما وجود داشته باشد ، به احتمال زیاد تشخیص RRMS را دریافت خواهید کرد.اگر این ضایعات وجود نداشته باشد یا مایع نخاعی شما OCB نشان ندهد ، احتمال اینکه تشخیص MS را داشته باشید کمتر است.

MS پیشرونده اولیه (PPMS)

در صورت ابتلا به MS پیشرونده اولیه (PPMS) ، عملکرد عصبی از شروع علائم به تدریج بدتر می شود.با این حال ، دوره های کوتاه ثبات می تواند رخ دهد.

MS پیشرونده ثانویه (SPMS)

MS پیشرونده ثانویه (SPMS) زمانی رخ می دهد که RRMS به شکل پیشرونده تبدیل می شود. ممکن است همچنان عودهای قابل توجهی داشته باشید ، علاوه بر ناتوانی یا بدتر شدن تدریجی عملکرد.

بیماری ام اس چگونه درمان می شود؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای MS در دسترس نیست ، اما گزینه های درمانی موجود می تواند به شما در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی و جلوگیری از پیشرفت سریع بیماری کمک کند.

درمانهای اصلاحی بیماری (DMTs)

DMT ها برای کند کردن پیشرفت MS و کاهش میزان عود بیماری طراحی شده اند.

داروهای  تعدیل کننده بیماری برای RRMS شامل گلاتیرامر استات (کوپاکسون) و بتا اینترفرون ها ، مانند: بتاسرون ، پلگریدی می باشد. در سال 2020، FDA داروی کسیمپتا را برای درمان تأیید کرد. Kesimpta یک  آنتی بادی مونوکلونال است. داروهای خوراکی برای RRMS عبارتند از: دی متیل فومارات (Tecfidera)،فینگولیمود (گیلنیا)،تریفلونومید (اوباجیو)،  کلادریبین (Mavenclad)، دیروکسیمل فومارات ، مایزنت

درمانهای تزریق داخل وریدی (IV) برای RRMS شامل موارد زیر است: آلمتوزوماب (Lemtrada)، ناتالیزوماب (تیسابری)، میتوکسانترون (نووانترون)، اوکرلیزوماب (Ocrevus)

در سال 2017 ، سازمان غذا و دارو (FDA) اولین DMT را برای افراد مبتلا به PPMS تأیید کرد. این داروی تزریقی ocrelizumab (Ocrevus) نام دارد که می تواند برای درمان RRMS هم استفاده شود.

داروی دیگری به نام اوزانیمود (Zeposia) اخیراً برای درمان CIS ، RRMS و SPMS تأیید شده است ، اما به دلیل همه گیری بیماری COVID-19 هنوز به بازار عرضه نشده است.

همه داروهای MS در دسترس یا مناسب برای همه افراد نمی باشد. در مورد داروهای مناسب برای شما و خطرات و مزایای هر یک با پزشک خود مشورت کنید.

داروی کورتیکواستروئید مانند متیل پردنیزولون (Medrol) برای درمان عود تجویز می شود.دکتر درمان بیماری ام اس